Curriculum Vitae

 

Lee Seung Taek ( Korea )

564-23 Yeonnam-dong,

Mapogu. Seoul. KOREA

 Tel: +0082 (0)2 322 4669 

Mobile : +0082 (0)10 2761 4669

@mail : 9dagonheads@korea.com

    

1932 Born Gowon Korea     

1959 B.F.A Dept of Sculpture, Hongik University, Seoul

 

Selected Exhibitions  

The 6th Paris Biennale. ( FRANCE )  

The 3rd Sao Paolo Biennale ( BRAZIL )

The Year of Art -National Museum of Contemporay Art      

Venice Biennale ( Italy )    

Kassel Documenta ( Germany )  

Kwangju Biennale ( Korea )    

Busan Biennale (korea )   

 

A Strategy of ‘Non-Sculpture’ and ‘Anti-Concept’                                    

Among the concepts most often mentioned in the work of Lee, Seung-Taek is ‘Non-Sculpture.’ He himself often used the term ‘ Anti-Concept’ or ‘Non-Sculpture.’  Which is perhaps why most art critics interpret his work in this context. But he also used these concepts as manifestation of his rejection of existing ideas and orders, meaning that his real work had no relation with any sculptural concept whose initial goal was plasticity. In the concept of non-sculpture, sculpture is neither anti-nor pro-in existing art, but a rupture and a direct rejection. It’s also important, in the same context, to distinguish anti concept and non-sculpture from the essential negative revelation.  Although Lee’s work manifested a sharp and critical break from existing art, it also declared itself at odds with and suspicious of given ideas and existing orders in the particular world of Korean Art. We should look at his work, then, as a strategic negation of a given situation rather then as a finality, a context in which it understands perfectly the principles of contemporary art, which is rare and unlike other Korean art, and knows how to express codes and idioms in a unique way.

 

 

이승택 주요경력

 

1969  6회 파리 비엔날레 ( 프랑스) 1970  3회 상파울로 비엔날레 ( 브라질)

1988 ‘88올림픽국제조각 

1990  베니스 비엔날레 한국측 커미셔너를 역임

2004  광주비엔날레

2008  부산비엔날레

 

그외 실험 미술 50 - 이승택 초대전(1997).아방가르트 그룹전(1979), 호랑이의 눈으로 - 한국의

시각전, 물 행위 예술전 등에 200여회 참가하였으며 저서로는 [세계 여체 조각사] [현대조각

전통과 혁신 ] 편역서가있다.

 

작품론 수록 주요문헌

 

1969 한국의 현대미술의 진로 ( 방근택 )

1972 세계현대미술의 흐름(장루이 프라델/오광수 )

1983 1982 세계현대미술의 흐름 ( 계간미술 )

1986 이승택의 전위미술 ( 장석원 )

1987 한국현대미술의 전개 ( 유준상 )

1988 예술올림픽 ( 공간사 )

1989 이승택 비조각 예술 ( 하용석 )

1990 이승택의 끈질긴 도전정신 ( 윤우학 )

1992 쿤스트 포럼 ( 카셀 / 독일)

1993 행위예술과 실험예술 ( 윤진섭 )

1998 한국현대미술의 전개와 의미 ( 김창돈 )

2002 한국현대미술의 전개사유와 감성시대 (김복영 )

2003 아시아 현대미술 속의 한국미술 ( 노재령 )

2003 한국의 실험미술 ( 김미경 )

2004 한국현대미술 1970~80 ( 전혜숙 )

2004 비물질화, 이승택의 그려지지않는 그림들 ( 오상길 )

2005 한국의 퍼포먼스 아트 ( 이혁발 )

2005 한국현대미술사 이야기 ( 박용숙 )

2006 유원지예술 프로젝트 ( 이영철 ) 외 다수